Week 2 en 3 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mieke Koopen - WaarBenJij.nu Week 2 en 3 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mieke Koopen - WaarBenJij.nu

Week 2 en 3

Door: Mieke Koopen

Blijf op de hoogte en volg Mieke

15 September 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoi iedereen!
Ik heb weer even wat tijd genomen om alles van de afgelopen weken op te schrijven. Ook foto's heb ik geplaatst op mijn Facebook als je dat leuk vind om te zien, hier is de link:

https://www.facebook.com/mieke.koopen/media_set?set=a.880849038657023.1073741828.100001958059455&type=3&pnref=story

Op zondag 30 augustus zijn wij naar fort Zeelandia en de Palmentuin gegaan. Fort Zeelandia was erg interessant om te zien. Een aantal cellen en het verdedigingsfort waren nog in tact, daarnaast was er een gids die ons de geschiedenis ervan vertelde.
De Palmentuin is mooi om te zien, het is eigenlijk een groot veld nokvol met palmbomen. ’S Avonds is het voor ons niet veilig om daar te komen volgens de Surinamers hier, vooral niet voor de Nederlandse stagiaires.

Op dinsdag, woensdag en donderdag 1,2,3 september heb ik mijn eerste stagedagen gelopen. Omdat veel van de kinderen niet aanwezig zijn tijdens de vakantie, en deze pas terug komen op 1 oktober, waren er maar 15 tot 20 kinderen. Dit is niet veel als je bedenkt dat er ongeveer 75 kinderen in het kinderhuis wonen. De afwezige kinderen zijn naar hun familie toe gegaan voor de vakantie. De kinderen die achter bleven konden niet naar familie doordat de familie dat niet wilde/aan kon of omdat ze geen familie meer hebben.
De eerste dagen hebben we veel rond gekeken en de ‘speelzolder’ opgeruimd. Deze was namelijk een grote bende en dit is de plek waar wij het grootste gedeelte van de tijd zullen zijn. Hier worden alle gedoneerde spullen geplaatst. Tijdens het opruimen vonden we namelijk van alles. Dozen met boeken, dozen met babyspeelgoed, dozen met luiers, dozen met koeltasjes, dozen met puzzels, dozen met petten, een speelgoed gitaar, een pop zo groot als de kinderen, bergen en bergen met knuffels, twee skelters, dvd’s, wii spelletjes, xbox spelletjes, cd’s en enorm veel stof. Er is zelfs een kamer geheel gevuld met schriften, mappen, schooltasjes, pennen, potloden, linialen, schoenen en oude bedden. Een van de dozen dateerde zelfs uit 2009. Het was ook wel begrijpelijk dat er zo veel dozen stonden te wachten omdat er in het kinderhuis erg weinig mankracht is. Er is het bestuur, die naar mijn weten zorgt voor de financiële en organisatorische aspecten, er zijn een aantal moeders (ook wel Tantes genoemd) die leiding hebben over de kinderen en de kinderen voorzien van basisbehoeftes (eten, drinken, slaap, kleding etc.) Er zijn de oudere kinderen die de jongeren kinderen in de gaten houden, er zijn een aantal zwerfhonden die je niet mag aanraken en die erg vals zijn en er zijn elk halfjaar één of meerdere stagiaires, dat zijn wij nu dus.
De eerste week van onze stage hebben we kinderen in kleine groepjes mee naar boven genomen. Eerst de kleintjes (die hier ook letterlijk kleintje worden genoemd), Santosh van zes (maar hij zegt zelf dat hij vier is) en Priya van vijf. En verderop in de week namen we de twee Sweta’s van 10, Rodenco van 5, Suroja van acht, Saachi van negen, Akash van 13, Kailash van 12, Angelie van 14 en Ashitosh van 11 mee. Rodenco is pas sinds 28 of 29 augustus in het kinderhuis en spreekt erg weinig Nederlands, en Kailash wordt door de mensen in het kinderhuis beschreven als ‘langzaam’ en ‘heeft extra hulp nodig’. Kailash komt op ons over als een jongen met een verstandelijke beperking. Hij functioneert op het niveau van Santosh, Priya en Rodenco (een 5 of 6 jarige dus).
Naast stage hebben we ook nog gesport; een full-body work-out les in de Surinaamse sportschool en de Surinaamse hitte is echt heel erg zwaar!! We hebben Saoto soep gegeten (dit spreek je uit als zoutosoep en is runderboullion met groente en kip en aardappel etc). We hebben roti gegeten (erg lekker en voor Surinaamse begrippen erg weinig bot!), we zijn naar een huisfeestje gegaan van andere stagiaires en we zijn naar de Havana geweest. De Havana is de club waar iedereen naartoe gaat op donderdagavond). Bij de Havana is het tot 1 uur salsa dansen en daarna ‘normaal dansen’. Dit was sowieso al leuk om te zien en tijdens het ‘normaal dansen’ begonnen een aantal Surinaamse jongens en meisjes een dancebattle te houden, maar dan ook een echte zoals in films met stunts en breakdance! Later hoorde we dat ze expres een act opvoeren omdat dit de ‘stagejagers’ zijn. Dit zijn de jongens en meiden die een relatie nemen met een stagiaire en hem/haar gebruiken voor geld of seks. Maar het was evengoed tof om te zien hoor!

Op zaterdag zijn we uiteten gegaan bij Zus&zo, een redelijk westers restaurantje. Het was heerlijk! We hebben alle vier iets anders besteld en alles gedeeld want we konden gewoon niet kiezen. Vooral de french kiss (een quiche van bladerdeeg, brie, pesto, champignon en andere groentes) was geweldig! Later zijn we naar ’T vat gegaan en hebben hier wat cocktails gedronken met wat andere stagiaires.

Op zondag zijn we naar de kerk gegaan omdat we dachten dat hier een gospelkoor zou zijn. Was er natuurlijk niet, maar er was wel een kerkleider met een hele mooie operastem. En omdat we twee uur lang liedjes aan het zingen waren, was het nog heel fijn dat het mooi klonk ook. Later zijn we naar de markt gegaan en hebben ons eerste echte fruit eindelijk kunnen kopen! (Ze zijn hier namelijk niet echt van de fruit en groente).

Van maandag tot donderdag had ik weer stage. Deze stageweek hebben we vooral geprobeerd orde te krijgen in wat we willen doen. We hebben wat spulletjes uitgezocht, een aantal buiten-speel activiteiten gedaan, we hebben weer groepjes mee naar de speelzolder genomen om te kijken welk speelniveau ze hebben, hoelang ze zich kunnen concentreren op een activiteit, of ze kunnen samenspelen, waarmee ze spelen, wat ze spelen, hoe ze spelen etc. We hebben hierdoor al veel kunnen zien van elk kind en dat was op zichzelf al heel leerzaam. We willen namelijk dossiers gaan aanmaken van elk kind met leerdoelen, aandachtspunten en een korte beschrijving van elk kind. Daarom hebben we ook de bestaande dossiers van de kinderen doorgelezen. Het was wel heel moeilijk om hier bruikbare informatie uit te krijgen. Vaak was hierin alleen de naam en geboortedatum vermeld, soms een schoolrapport. Heel enkele dossiers had een reden van plaatsing staan en een paar hadden er een foto van het kind in zitten. Maar het geeft ons een uitdaging en hopelijk is er meer overzicht in dit gedeelte van het systeem wanneer wij de dossiers hebben verwerkt.

Op vrijdag hebben we overdag vooral gelegen bij het zwembad in onze hangmat. Er waren een hoop andere studenten uit andere huizen die bij ons kwamen zwemmen dus aan het eind van de dag zijn we met z’n alle uit eten gegaan bij Bar Zuid. Hierna zijn een aantal van ons naar de waterkant gegaan waar we even hebben gezeten en wat hebben gedronken. Hierna door naar de Fat-s voor een meet-up met andere stagiaires en een lesje cocktails maken. Aan het eind van de avond zijn we nog naar Touché (een dansclub) gegaan om te dansen.

Op zondag zijn wij naar een Javaans feest geweest. Dit was heel indrukwekkend en ik zou er graag alles over vertellen, maar het is al laat en morgen heb ik weer stage.. Dus dat vertel ik volgende keer!

Groetjes uit Switi Sranan! (het mooie Suriname)
x Mieke

  • 15 September 2015 - 19:16

    Bauk Kolk Opa:

    Heel leuk en vooral mooi gaschreven
    H

  • 15 September 2015 - 20:17

    Karina:

    Hoi Mieke,
    Wat weer een fantastisch verhaal,ik heb er van genoten en wat doen jullie nu al veel dingen zowel buiten de stage als tijdens de stage.Leuk hoor en denk maar om de stagejagers haha.Straks nog een Surinaamse jongen binnen de familie Koopen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Van 23 augustus tot 15 januari ga ik samen met 3 studiegenootjes stage lopen in Suriname! Tijdens mijn tijd in Suriname zal ik voor mijn opleiding Ecologische Pedagogiek stage gaan lopen bij kinderhuis Sanatan Dharm in Paramaribo. Hier ga ik aan de slag met de 'probleem' jongeren. Ik zal ze begeleiden in hun leer- en ontwikkelingsproces en ik ga ze helpen zich te ontwikkelen in diverse vaardigheden. Verder zal ik opleidings-, ontwikkelings- en begeleidingsplannen uitwerken voor diverse kinderen. Ik ga proberen zo veel mogelijk leermomenten te organiseren en te begeleiden voor de jongeren!

Op het moment zijn Karin, Yvonne, Suzanne en ik bezig met het regelen van onze visums, de vaccinaties, reisverzekeringen en misschien nog een beurs. Daarnaast proberen Yvonne en ik geld in te zamelen voor het kinderhuis waar wij samen stage gaan lopen en zijn we alle vier nog opzoek naar een stage voor het tweede halfjaar in Nederland.
Omdat we 1 februari al moeten beginnen met onze tweede stage in Nederland hebben we ongeveer twee weken waarin we weer kunnen wennen aan Nederland voordat we weer moeten beginnen! Ik ben nu opzoek naar een onderhuurder voor mijn kamer in Amersfoort, maar als ik niemand kan vinden zal ik mijn kamer moeten opzeggen. Als dat gebeurd moet ik, in de twee weken dat we terug in Nederland zijn en proberen te wennen aan het Nederlandse ritme, een nieuwe kamer zoeken en hiernaartoe verhuizen!

Verder hebben we het alle vier nog erg druk met huidige stages, school en werk en proberen we alles af te krijgen voor ons vertrek!

Ik ben enorm benieuwd hoe onze tijd in Suriname zal zijn en ik heb er erg veel zin in! Hopelijk heb ik binnenkort weer iets nieuws te vertellen over onze reis.
Groetjes Mieke

Recente Reisverslagen:

17 November 2015

Divali

15 November 2015

Paramaribo Zoo

31 Oktober 2015

Salsa lessen!

21 Oktober 2015

Apiapaati!

14 Oktober 2015

week 6, 7 en 8
Mieke

Actief sinds 15 Feb. 2015
Verslag gelezen: 327
Totaal aantal bezoekers 5563

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2015 - 15 Januari 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: