Week 1 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mieke Koopen - WaarBenJij.nu Week 1 - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mieke Koopen - WaarBenJij.nu

Week 1

Door: Mieke Koopen

Blijf op de hoogte en volg Mieke

06 September 2015 | Suriname, Paramaribo

Sinds mijn laatste stukje is er weer veel gebeurd! Ik zal zo veel mogelijk proberen te schrijven, voortaan ga ik elke zondag proberen te schrijven over de afgelopen week. Want we hebben hier zo veel te doen, er is bijna geen tijd om te schrijven!


Donderdag (27 augustus) hebben we veel gedaan. ’s Ochtends hebben wij ons visum in orde gemaakt. Dit was nog een hele ervaring en onze taxichauffeur Chicko had ons hier enorm mee geholpen want het schijnt in Suriname nog wel eens moeilijk te zijn om je stempels te krijgen. Maar met Chicko stonden we binnen een kwartiertje weer buiten en had hij alles zo geregeld!
’S middags hebben ik en mijn reisgenootje onze introductie gehad op onze stageplaats. Dit was nog een hele ervaring en daardoor kregen we echt een beeld van de Surinaamse instelling en cultuur. Er was ook niet veel meer besproken dan onze begin en eind tijd, de rest zouden we later wel zien.
Eind van de middag en ’s avonds zijn we op onze eerste trip gegaan; de dolfijnen en kaaimannen tour! We zijn eerst met een boot een stuk over de Suriname rivier gaan varen, het was niet helemaal duidelijk of we direct iets zouden doen of dat we eerst naar een plek werden gebracht. Maar ergens midden op het water gebaarde onze bestuurder en zagen we een groepje dolfijnen! Ze kwamen best dichtbij en hebben er ook pittig veel gezien, maar foto’s maken was wel heel moeilijk omdat ze steeds weer snel onder gingen.
Na het spotten van de dolfijnen zijn we naar een klein dorpje gevaren en werden we gewezen naar een restaurantje aan de waterkant. Het leuke is dat je hier totaal niet weet wat je moet verwachten want niemand legt het echt uit. In Nederland zou iedereen meteen in paniek raken, want o nee je hoort toch te weten waar je voor hebt betaald en wat de planning is? Maar in Suriname niet, je ziet wel wat er gebeurd en wacht rustig af tot het gebeurd. Verassend genoeg pas je je heel snel aan en neem je deze houding ook over, niemand van onze groep had de neiging te vragen wat we moesten doen of wat er ging gebeuren, we zagen het wel. Na een tijdje kregen we Surinaams te eten. Hier, zijn we al snel achter gekomen, wordt er erg veel kip, rijst en bami gegeten. Groente is echt een bijzaak en kip wordt elke dag gegeten! Na het lekkere eten hebben we op ons plekje direct aan het water de zonsondergang gezien. Deze gaat hier zo snel! Een van de meiden probeerde haar camera te pakken voor een foto, maar tegen te tijd dat ze deze had gepakt was hij al onder, je ziet hem gewoon het water in zakken!

Hierna begon het leukste gedeelte van de tour: het spotten van kaaimannen!
Twee van mijn huisgenootjes hadden de tour geregeld en ik had de hele tour met een echte Surinaamse instelling gewoon op mij af laten komen. Wat ik namelijk had begrepen was dat wij dolfijnen zouden spotten en iets van vissen zouden gaan bekijken. Dus toen ik erachter kwam dat we het moeras in gingen met een wiebelbootje om kaaimannen te gaan zoeken was ik best verrast!
We werden in twee groepjes in kleine bootjes het moeras in gevaren en hier werden we meteen aangevallen door de moerasmuggen! Deze zijn echt heel groot, de stadsmuggen zie je namelijk bijna niet en je voelt het ook niet echt als je wordt gestoken. Maar de moerasmuggen zijn groot! Ze waren niet weg te slaan, zo veel waren het er. En natuurlijk hielp onze zielige Nederlandse DEET voor geen meter en werden we helemaal lek gestoken. We hadden allemaal lange kleding aan maar deze muggen waren volgens mij uitgehongerd want ze staken recht door al je kleding heen! Maar goed, je moet iets over hebben voor de kaaimannen.
Al snel bleek dat onze bootbestuurder van snel en gevaarlijk hield want hij vond het hilarisch om onze kanoachtige boot te laten schommelen in het kaaimangebied en ging helemaal stuk als wij ons gillend vastgrepen aan elkaar en de boot. Uiteindelijk spotte onze bootbestuurder een aantal kaaimannen, haalt een mega stok tevoorschijn en haalt zo een kaaiman uit het water! De bootbestuurder vond die plek alleen niet goed genoeg voor foto’s en dus moesten we terug naar het begin van het moeras. Een van de meiden uit mijn bootje werd de kaaiman in de handen gedrukt en zo gingen we terug naar het dorp om foto’s te maken. Een foto van mij met onze kaaiman staat op mijn facebook, omdat het uploaden naar waarbenjijnu heel moeilijk is vanuit ons huis.
Tijdens onze taxirit terug legde onze taxichauffeur ons gedetailleerd uit hoe zijn liefdesleven er op dat moment uit zag. Wat wel duidelijk is geworden is dat monogamie in Suriname nou niet echt gebruikelijk is. Hij vertelde ons heel open over zijn kinderen, de moeders van zijn kinderen en zijn huidige vriendinnen. Het was heel grappig om te zien hoe open hij hier over was en hoe verschillend dit is met de Nederlandse cultuur!


Vrijdag (28 augustus) hebben ik vooral gelegen en gezwommen in ons zwembad en mijn hangmat. ’s Avonds zijn we weer met een hele groep uit eten geweest en zijn we daarna cocktails gaan drinken bij ’t Vat. Dit is een café waar boven ook salsa kan worden gedanst. Dit willen we nog gaan leren, maar we zijn bezig met het regelen van salsalessen!
Dag 7, Zaterdag 29 augustus:
Vandaag hebben we geoefend met fietsen naar onze stage. We doen er ongeveer 30 minuten over in Surinaamse fietstempo (dit is ongeveer 15/20 minuten fietsen Nederlands tempo). Het was al heel snel duidelijk hier dat fietsen langzaamaan moet, want anders ben je na 5 minuten helemaal bezweet, buitenadem en knalrood.
In de avond werd er vanuit de organisatie waar we mee naar Suriname zijn gegaan een barbecue georganiseerd in onze achtertuin en dit was echt heel gezellig! Alle stagiaires van de organisatie waren gekomen, dus we waren met een groep van ongeveer dertig man. De barbecue veranderde langzaam in een huisfeest en rond 2 uur werden er allemaal taxi’s gebeld en verplaatste het feestje zich naar Touché, een discotheek in Paramaribo. Later hoorde ik van Stanley (een van onze contactpersonen) dat ze bijna elke week een feestje geven voor de stagiaires, super leuk natuurlijk!

Nu moet ik echt gaan slapen want morgen heb ik weer vroeg stage. Misschien dat ik morgen ook nog een verslagje schrijf over afgelopen week als ik tijd kan vinden.. Ik heb hier zo veel te doen, de dagen zijn ook gewoon te kort!

Groetjes uit het heel erg warme Suriname! x

  • 12 September 2015 - 19:17

    Karina:

    Hoi Mieke, wat heb je weer een leuk verslag geschreven ik kijk nu alweer uit naar de volgende!Volgens mij geniet je enorm en dat moet ook zo blijven!Die foto van de kaaiman heb ik gezien op facebook en ohoh wat vond je dat eng haha

  • 12 September 2015 - 21:10

    Kirsten:

    Leuk verslag Mieke, ik ben benieuwd wat er in je volgende verslag staat. Xxx

  • 13 September 2015 - 14:10

    Tessa:

    Leuk verslag Miek! Ik lig de hele tijd dubbel haha. x

  • 13 September 2015 - 14:15

    KARIN KOLK:

    Hallo Mieke. Vandaag hoorde ik dat jij een verslag schrijft. Wij hebben nu verslag 1 als ook verslag 2 gelezen en ervan genoten .Je maakt veel nieuwe dingen mee daar kunnen wij alleen maar van dromen. .Jij leeft nu in een heel andere wereld, geniet ervan.
    Wij zijn al benieuwd naar je volgende verslag. Misschien vertel je ook nog iets over je werk als dat mag.
    Daar ben ik ook wel nieuwsgierig naar, als dat tenminste mag je weet wel andere landen andere regels. Goed geschreven verslag.

    Groetjes Oma K en Opa B



  • 13 September 2015 - 15:31

    Thea En Piet:

    Hoi Lieke, zelfs wij uit de Achterhoek genieten van je belevenissen. We blijven het volgen. Heel veel plezier! Groetjes Thea en Piet

  • 14 September 2015 - 18:52

    Armin En Arjenne:

    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Klinkt goed, vooral die moerasmuggen, haha. We blijven je volgen hoor. Groetjes Armin en Arjenne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Van 23 augustus tot 15 januari ga ik samen met 3 studiegenootjes stage lopen in Suriname! Tijdens mijn tijd in Suriname zal ik voor mijn opleiding Ecologische Pedagogiek stage gaan lopen bij kinderhuis Sanatan Dharm in Paramaribo. Hier ga ik aan de slag met de 'probleem' jongeren. Ik zal ze begeleiden in hun leer- en ontwikkelingsproces en ik ga ze helpen zich te ontwikkelen in diverse vaardigheden. Verder zal ik opleidings-, ontwikkelings- en begeleidingsplannen uitwerken voor diverse kinderen. Ik ga proberen zo veel mogelijk leermomenten te organiseren en te begeleiden voor de jongeren!

Op het moment zijn Karin, Yvonne, Suzanne en ik bezig met het regelen van onze visums, de vaccinaties, reisverzekeringen en misschien nog een beurs. Daarnaast proberen Yvonne en ik geld in te zamelen voor het kinderhuis waar wij samen stage gaan lopen en zijn we alle vier nog opzoek naar een stage voor het tweede halfjaar in Nederland.
Omdat we 1 februari al moeten beginnen met onze tweede stage in Nederland hebben we ongeveer twee weken waarin we weer kunnen wennen aan Nederland voordat we weer moeten beginnen! Ik ben nu opzoek naar een onderhuurder voor mijn kamer in Amersfoort, maar als ik niemand kan vinden zal ik mijn kamer moeten opzeggen. Als dat gebeurd moet ik, in de twee weken dat we terug in Nederland zijn en proberen te wennen aan het Nederlandse ritme, een nieuwe kamer zoeken en hiernaartoe verhuizen!

Verder hebben we het alle vier nog erg druk met huidige stages, school en werk en proberen we alles af te krijgen voor ons vertrek!

Ik ben enorm benieuwd hoe onze tijd in Suriname zal zijn en ik heb er erg veel zin in! Hopelijk heb ik binnenkort weer iets nieuws te vertellen over onze reis.
Groetjes Mieke

Recente Reisverslagen:

17 November 2015

Divali

15 November 2015

Paramaribo Zoo

31 Oktober 2015

Salsa lessen!

21 Oktober 2015

Apiapaati!

14 Oktober 2015

week 6, 7 en 8
Mieke

Actief sinds 15 Feb. 2015
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 5553

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2015 - 15 Januari 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: