Divali - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mieke Koopen - WaarBenJij.nu Divali - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mieke Koopen - WaarBenJij.nu

Divali

Door: Mieke Koopen

Blijf op de hoogte en volg Mieke

17 November 2015 | Suriname, Paramaribo

Hoi!!
Ik had beloofd even wat te schrijven over Divali; het hindoestaanse lichtjesfeest, dus hier komt ie hoor!

Op stage kon ik al merken dat de kinderen er erg veel zin in hadden, overal stonden lichtjes, lagen kleurtjes en de kinderen hadden het over het feest waar zij heen zouden gaan waar werd gedanst, gegeten en gedronken. De kinderen hadden vooral heel veel zin in het dansen!

Divali is een van de vele officiële vrije dagen in Suriname dus wij waren lekker vrij om te ontspannen en te genieten van het vuurwerk. Over dag hebben wij vooral gelegen in het zwembad, gechillt in de hangmat en gebruind in de zon. Maar Karin heeft een baantje in Suriname en wij zijn 's avonds van onze luie kont af gekomen en zijn langs gegaan bij haar werk. Dit was heel leuk want er was een Surinaams bandje en de sfeer was erg gezellig. Ik heb even met een Amerikaan gepraat die op dooreis was. Hier heb je dat heel veel, mensen die op doorreis zijn. Het is wel heel leuk om al hun verhalen te horen. En ik hoor van de Amerikaanse vaak dat Suriname zo'n onbekend land is, wat heel grappig is want in Nederland kent iedereen het wel! Logisch natuurlijk maar het is wel leuk om weer een ander perspectief hierop te krijgen.

We hebben ook een nieuw huisgenootje gekregen, we woonde al een tijde met zijn 5e in een 6 persoons huis dus het was niet zo raar! Hij loopt ook stage bij jeugdzorg, net als Karin en Suzanne dus dat is wel heel gezellig. En wij hebben weer een jongen in huis zitten, dat maakt het even wat minder een kippenhok! :)

We zijn rond deze tijd ook naar het bootfeest gegaan. Dit was een gigantische boot waarop een bar, dj, dansvloer en chillplek was die over de Suriname rivier vaarde. Het was echt super leuk en Suus en ik hebben weer even met iedereen gekletst en de hele avond gedanst!
Het was ook wel duidelijk dat iedereen het gezellig had want officieel was het feestje af om 2 uur en zou iedereen daarna naar de afterparty gaan, maar rond half 4 kwamen we pas weer aan bij de haven en konden we pas door naar het volgende feest!

Op stage gaat het goed, we hebben het vooral heel druk met het uitwerken van ons project en onze aandacht verdelen tussen ons plan en de kinderen, want die willen nogsteeds graag even met ons praten en spelen! In mijn volgende verhaaltje zal ik wat schrijven over stage en het afronden van ons plan en stage zelf, maar nu ga ik slapen want het is al super laat. Hopelijk zijn jullie niet al te boos dat ik zolang niets heb geschreven, maar nu bombardeer ik jullie met een hele hoop verhalen!

Slaap lekker! Lobi x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Van 23 augustus tot 15 januari ga ik samen met 3 studiegenootjes stage lopen in Suriname! Tijdens mijn tijd in Suriname zal ik voor mijn opleiding Ecologische Pedagogiek stage gaan lopen bij kinderhuis Sanatan Dharm in Paramaribo. Hier ga ik aan de slag met de 'probleem' jongeren. Ik zal ze begeleiden in hun leer- en ontwikkelingsproces en ik ga ze helpen zich te ontwikkelen in diverse vaardigheden. Verder zal ik opleidings-, ontwikkelings- en begeleidingsplannen uitwerken voor diverse kinderen. Ik ga proberen zo veel mogelijk leermomenten te organiseren en te begeleiden voor de jongeren!

Op het moment zijn Karin, Yvonne, Suzanne en ik bezig met het regelen van onze visums, de vaccinaties, reisverzekeringen en misschien nog een beurs. Daarnaast proberen Yvonne en ik geld in te zamelen voor het kinderhuis waar wij samen stage gaan lopen en zijn we alle vier nog opzoek naar een stage voor het tweede halfjaar in Nederland.
Omdat we 1 februari al moeten beginnen met onze tweede stage in Nederland hebben we ongeveer twee weken waarin we weer kunnen wennen aan Nederland voordat we weer moeten beginnen! Ik ben nu opzoek naar een onderhuurder voor mijn kamer in Amersfoort, maar als ik niemand kan vinden zal ik mijn kamer moeten opzeggen. Als dat gebeurd moet ik, in de twee weken dat we terug in Nederland zijn en proberen te wennen aan het Nederlandse ritme, een nieuwe kamer zoeken en hiernaartoe verhuizen!

Verder hebben we het alle vier nog erg druk met huidige stages, school en werk en proberen we alles af te krijgen voor ons vertrek!

Ik ben enorm benieuwd hoe onze tijd in Suriname zal zijn en ik heb er erg veel zin in! Hopelijk heb ik binnenkort weer iets nieuws te vertellen over onze reis.
Groetjes Mieke

Recente Reisverslagen:

17 November 2015

Divali

15 November 2015

Paramaribo Zoo

31 Oktober 2015

Salsa lessen!

21 Oktober 2015

Apiapaati!

14 Oktober 2015

week 6, 7 en 8
Mieke

Actief sinds 15 Feb. 2015
Verslag gelezen: 1027
Totaal aantal bezoekers 5540

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2015 - 15 Januari 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: