Apiapaati! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mieke Koopen - WaarBenJij.nu Apiapaati! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Mieke Koopen - WaarBenJij.nu

Apiapaati!

Door: Mieke Koopen

Blijf op de hoogte en volg Mieke

21 Oktober 2015 | Suriname, Paramaribo

15 oktober tot 20 oktober

Fawaka!
Ik merk dat ik niet zo goed ben in het bijhouden van mijn reisdagboek, sorry hiervoor! Ik heb gewoon zo veel andere dingen te doen ik kan gewoon geen tijd vinden..
Maar nu ga ik eraan beginnen, inmiddels loop ik weer een maand achter dus ik zal eerst iets schrijven over de trip die ik heb gedaan; Apiapaati!
Op donderdag 15 oktober had ik een salsa les en daarna moest ik heel snel mijn tas inpakken voor Apiapaati. Apiapaati is een heel mooi eilandje in het binnenland van Suriname, hier woont een man met zijn vrouw(en) en kinderen. Apia is de naam van de familie en Paati betekend eiland, vandaar de naam Apiapaati! Stanley, een van onze gidsen is een van de zonen van de vader van het eiland. Verder heeft hij nog 27 broertjes en zusjes. Het inpakken is altijd moeilijk want je moet je hangmat mee nemen en als dat ding in je tas zit past er bijna niets anders meer bij! Maar het is me gelukt, alleen mijn schoenen hingen aan de veters aan mijn tas. Vrijdagochtend 7 uur zouden we vertrekken, wat op zijn Surinaams natuurlijk pas half 9 werd. Maar uiteindelijk vertrokken we voor de 3 uur durende autoreis naar Atjoeni en de 5 uur durende boottocht van Atjoeni naar Apiapaati. Bij boottocht denk je vast aan een mooi bootje met kussens en stoelen. Suriname is daar toch iets anders in. Het is net een hele lange kano met aan de achterkant een motor. Heel leuk om in te varen omdat het water tot de rand van de boot kwam en we steeds moesten uitstappen om de boot door het water te trekken voorbij de rotsen en de stroomversnellingen. Omdat het grote droge tijd was stond het water namelijk heel laag en kwamen er allemaal rotsten uit! Uiteindelijk kwamen we aan op Apiapaati, het was heel mooi om te zien omdat Apiapaati een eilandje is met daaromheen water en daaromheen weer jungle. Daar aangekomen begon Stanley’s kleinste zusje Vanessa (het liefste kindje wat je ooit hebt gezien) te helpen met spullen uitruimen en ze droeg zo alles op haar hoofdje naar boven! Hierna hebben we de hangmatten opgehangen en zijn we de eerste enge beesten van Apiapaati tegen gekomen (een wolfspin zat IN de wcpot, zoek het maar eens op het zijn walgelijk grote spinnen en heel erg snel!).
De volgende dag hebben we een jungletocht gedaan en hebben we de ananasberg beklommen. Tijdens de jungletocht gingen we voorbij een offerplaats waar de vrouwen alleen links mochten lopen en de mannen alleen rechts, dit omdat de vrouw een belangrijkere rol heeft dan de man. We hebben ook cassave geoogst (je moest een plant met een mes af hakken en dan de steel uit de grond trekken!). De ananasberg was heel leuk! Het was een hele stijlen berg dus ik en suzanne ging puffend en kruipend naar boven want onze conditie was natuurlijk weer eens slechter dan die van de rest. Op de berg groeien allemaal ananasjes! Echt heel leuk om te zien!
Hierna was het tijd voor ‘waterpret’, wat super leuk was! We gingen achter onze kano/boot aan met een groot opblaasrondje waar je dan op moest proberen te blijven zitten.
’S avonds hebben we cassavesoep gegeten van onze eigen geoogste cassave, het was erg lekker! Later hebben we sterren gekeken en geslapen in onze hangmatten, ik wordt er echt beter in want ik heb zo lekker geslapen!
De volgende dag zijn we langs een marrondorpje gegaan, hier hebben we de medische post gezien, de verloskamer, een schooltje, het rituele huis en alle andere huisjes. Wat heel mooi was want de huisjes in het binnenland zijn van mooi hout met allemaal versieringen, terwijl de houten huizen in de stad allemaal verrot en grijs zijn. We hebben een bij de vrouwen gezeten die aan het werk waren, hier kregen we cassavebrood. Dit is op zichzelf best vies maar als je het in water doopt en dan in gezoute olie is het echt heel lekker! Er waren ook bakjes van kalebassen die ze zelf hadden gemaakt, daarvan heb ik er twee bij hun gekocht!
’s middags zijn we naar de stroomversnelling gevaren, hier sprong je van een rots af in de versnelling, wat super leuk was! En door onze zwemvesten bleef je redelijk boven water en raakte je de rotsen ook niet, wat natuurlijk ook heel fijn is. De rest van de middag hebben we vooral gechillt in het water en gegeten. En toen was alweer de laatste avond van onze trip, we zijn pas heel laat gaan slapen om er nog een laatste leuke avond van te maken!
De terugreis zou om half 9 beginnen maar rond 7 uur werden we wakkergemaakt dat we snel moesten vertrekken vanwege het water. Omdat iedereen maar een of twee uurtjes had geslapen waren we allemaal suuuuper moe, maar de bootreis duurde weer 5 uur dus we hadden alle tijd om te rusten. Ook in de auto terug heb ik volgens mij best veel geslapen, gelukkig waren we met een heel gezellig groepje naar Apiapaati gegaan en iedereen was heel chill dus we hebben op elkaars schouder geslapen in de auto :)
Wat ik helemaal vergeten ben te vertellen is dat we tijdens een van de avonden op zoektocht gingen naar slangen en spinnen en dat we toen een vogelspin vonden en ik hem heb vastgehouden!! Oke, iemand moest me vasthouden en mijn handen trilde als een gek maar ik heb hem wel vastgehouden! Het was echt doodeng, maar na de vogelspin vond ik de boomkippen die we later vonden helemaal niet eng meer!
Toen we thuis aankwamen zijn we onder de douche gesprongen en in bed geploft want we waren echt kapot. Ook hebben we op Apiapaati alleen maar in de rivier kunnen ‘douchen’ dus we waren ook echt vies! Door de hele tijd in de boot zitten, waren al onze kleren uiteindelijk nat en stonken ze een uur in de wind. We hebben dus ook meteen al onze kleding in de wasmachine gegooid. Het was het allemaal wel zeker waard want het weekend was geweldig! Het is gewoon weer even lekker back to basic. Hierna waardeerden we de wasmachine, douche en bed weer extra!

Lobi xxx

  • 17 November 2015 - 23:08

    Thea En Piet:

    Hoi Mieke, wat een leuk verhaal en wat een belevenis. Lijkt ons dat je het super naar je zin hebt in Suriname. Leuk voor ons om op deze manier iets mee te krijgen over hoe het er in Suriname aan toe gaat. We kijken alweer uit naar je volgende verhaal. Blijf genieten. Groetjes, Thea en Piet

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Suriname, Paramaribo

Mijn eerste reis

Van 23 augustus tot 15 januari ga ik samen met 3 studiegenootjes stage lopen in Suriname! Tijdens mijn tijd in Suriname zal ik voor mijn opleiding Ecologische Pedagogiek stage gaan lopen bij kinderhuis Sanatan Dharm in Paramaribo. Hier ga ik aan de slag met de 'probleem' jongeren. Ik zal ze begeleiden in hun leer- en ontwikkelingsproces en ik ga ze helpen zich te ontwikkelen in diverse vaardigheden. Verder zal ik opleidings-, ontwikkelings- en begeleidingsplannen uitwerken voor diverse kinderen. Ik ga proberen zo veel mogelijk leermomenten te organiseren en te begeleiden voor de jongeren!

Op het moment zijn Karin, Yvonne, Suzanne en ik bezig met het regelen van onze visums, de vaccinaties, reisverzekeringen en misschien nog een beurs. Daarnaast proberen Yvonne en ik geld in te zamelen voor het kinderhuis waar wij samen stage gaan lopen en zijn we alle vier nog opzoek naar een stage voor het tweede halfjaar in Nederland.
Omdat we 1 februari al moeten beginnen met onze tweede stage in Nederland hebben we ongeveer twee weken waarin we weer kunnen wennen aan Nederland voordat we weer moeten beginnen! Ik ben nu opzoek naar een onderhuurder voor mijn kamer in Amersfoort, maar als ik niemand kan vinden zal ik mijn kamer moeten opzeggen. Als dat gebeurd moet ik, in de twee weken dat we terug in Nederland zijn en proberen te wennen aan het Nederlandse ritme, een nieuwe kamer zoeken en hiernaartoe verhuizen!

Verder hebben we het alle vier nog erg druk met huidige stages, school en werk en proberen we alles af te krijgen voor ons vertrek!

Ik ben enorm benieuwd hoe onze tijd in Suriname zal zijn en ik heb er erg veel zin in! Hopelijk heb ik binnenkort weer iets nieuws te vertellen over onze reis.
Groetjes Mieke

Recente Reisverslagen:

17 November 2015

Divali

15 November 2015

Paramaribo Zoo

31 Oktober 2015

Salsa lessen!

21 Oktober 2015

Apiapaati!

14 Oktober 2015

week 6, 7 en 8
Mieke

Actief sinds 15 Feb. 2015
Verslag gelezen: 347
Totaal aantal bezoekers 5547

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2015 - 15 Januari 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: